Marknadsföring

Så skickar du nyhetsbrev i HubSpot


Idag är nyhetsbrev ofta en nyckelkomponent i en strategi för kommunikation och marknadsföring av innehåll och varor eller tjänster. Med regelbundna utskick får du en bra möjlighet att komma nära din målgrupp och hålla en kontinuerlig kontakt med den.
I HubSpot designar du enkelt din layout och skriver nyhetsbrevet direkt i systemet.

1. Bestäm vilka du ska skicka nyhetsbrevet till

Med HubSpot har du full kontroll över alla era kontakter – leads som kunder, eftersom de lagras som kontakter i systemet och inte i olika filer. Listfunktionen i Hubspot hjälper dig att skapa specifika listor där du kan samla målgruppen av kontakter som nyhetsbrevet riktar sig till. Överföringen av kontakter till HubSpot går enkelt att göra genom att importera excellistor.


2. Utforma ditt nyhetsbrev

Ur HubSpots omfattande mallbibliotek väljer du en passande grund att utgå från. Nyhetsbrevets Innehåll byggs upp av olika block av moduler som du enkelt placerar ut genom att använda dra-och-släpp. Sedan trycker du på valt block för att fylla det med eget innehåll. Du får snabbt en överblick av brevets layout, textmängd och placering av grafiska element. Låt kreativiteten flöda!


1 Hubspot blogg

3. Skicka och följ upp hur brevet tas emot

Under fliken "Settings" fyller du en ämnesrad med titeln till brevet, avsändarnamn, språk samt en sammanfattande förhandsgranskningstext till mailet. 

När brevet känns färdigarbetat kan du göra ett eller flera testutskick till exempelvis din egen mailadress för att se hur ditt nyhetsbrev ser ut när det landar i mottagarens inkorg. Ser det ut att vara i ordning är det dags att skicka eller schemalägga ditt nyhetsbrev.

Välj bland dina listor av kontakter till vilka nyhetsbrevet ska skickas till. Därefter kan du antingen skicka brevet direkt eller schemalägga utskicket till en bestämd dag och tid. Uppe till höger väntar knappen "Review and send", tryck på den för att skicka brevet. 

HubSpots inbyggda analys- och rapporteringspaneler visar löpande nyhetsbrevets statistik, bland annat hur många som öppnat mailet samt klickfrekvens. Översiktsbilden av mottagarnas agerande gör det enklare att förstå vad som fungerar för dina kunder och vad som inte gör det. Ta hjälp av den informationen för att utvärdera och ändra din strategi framåt.


1 nyhetsbrev

 

Similar posts