En kundportal är en webbplats där leverantör och kund samverkar och utbyter information med varandra. Den bidrar till att stärka kundrelationen och ger en transparent, säker och entydig yta för informationsutbyte.
De flesta företag vill finnas till för sina kunder och att kunderna skall uppleva en nytta och ett värde med företagets tjänster och produkter. Gör de inte det är det bara en tidsfråga innan de inte är kunder längre.
Det kan ju låta som ett kaxigt påstående att kunder har en stor nytta av en kundportal. Hur kan man påstå något sådant? Ett sätt att implicit tolka nytta är att titta på vad kunderna faktiskt förväntar sig. ”Faktum är att undersökningar har visat att 70 % av kunderna förväntar sig självbetjäningsapplikationer på ett företags webbplats”, skriver exempelvis SupportBee.
Huvudnyttor
Om det är så att våra kunder förväntar sig någon typ av kundportal, då är det ingen djärv slutsats att det beror på att de har lärt sig att de har nytta av och uppskattar den typen av stödfunktion hos en leverantör. Men om vi skrapar på ytan, vari består nyttan på en högre mer konceptuell nivå? Nyttan kan beskrivas med:
Ytterligare läsning om kundportaler
Vi har tagit fram en sida som lyfter upp 10 orsaker att använda en kundportal. Du hittar sidan här och det går även att ladda ner sidan som PDF.