iCoordinator 
teknisk FAQ

På denna sida har vi samlat vanliga
tekniska frågor som vi får om iCoordinator

Hittar du inte svaret på din fråga?
Välkommen att kontakta oss!

KONTAKT

Vanliga frågor

  • Om man använder ”maillänk” (Hämta e-postadress) för att någon extern skall kunna maila in dokument till en viss mapp. Är den ”maillänken” tidsbegränsad, eller fungerar den alltid och pekar in mot aktuell mapp?

    Svar: Ja, den fungerar alltid och pekar mot samma mapp (även om mappen flyttas eller döps om) så länge inte mappen tas bort.

  • Om användare delar med sig av ett dokument, hur länge är länkarna aktiva? Är de tidsbegränsade eller lever de så länge dokumentet lever?

    Svar: Länken är giltig så länge den aktuella delningsnivån inte ändras och så länge dokumentet inte tas bort.

  • Jag har glömt mitt lösenord. Vad ska jag göra?

    Svar: Längst ned i inloggningsrutan på https://apps.icoordinator.com finns en knapp ”Återställ lösenord”. Klicka på den knappen och skriv in i fältet den e-postadress du använder för att logga in, och klicka på ”Skicka”, så skickas ett nytt lösenord ut. Om du inte hittar mailet i din inkorg, titta då i skräppostfiltret/spam-mappen.

    Du kan alltid välja ett annat lösenord sen du loggat in, det gör du under ”Personer->Min profil->Byt lösenord”.

  • Vad finns det för backup på innehållet i portalen? Dels om jag råkar flytta/ta bort filer, dels om något skulle hända centralt. Kan jag återläsa enstaka filer?

    Svar: Backup av data sker varje natt. Men om något skulle råka tas bort av användare hamnar filer och mappar i ”Papperskorgen” på portalen, så de är lätta att återställa till sin ursprungliga plats. ”Papperskorgen” i portalen rensas inte automatiskt, den måste man manuellt rensa och det minskar risken att filer och mappar inte skulle vara kvar där. Gällande återläsning av enstaka filer är det inte något problem att återställa dessa så länge de finns kvar i backuperna (vi garanterar minst en månads backuptid).

  • När jag ska uppdatera min Desktopklient på min Mac med OS X Mojave så får jag upp en ruta om säkerhetsinställningar. Vad är det?

    Svar: Med Apples senare uppdateringar av sina operativsystem, fr.o.m. Mac OS X Mojave infördes skärpt hantering för hur applikationer samarbetar med operativsystemet.

    Detta påverkar även iCoordinator på så sätt att du som användare av iCoordinators Desktopklient behöver godkänna att den får rätt säkerhetsinställning. Du behöver tillåta iCoordinator under ”Systeminställningar->Säkerhet och integritet”. Du kan även kontakta vår support om du behöver hjälp med detta.

  • Jag har klippt ut och klistrat in min lokala synkmapp till ”Skrivbordet” på min Windows-dator. Nu har Desktop-klienten slutat att synka. Varför då?

    Svar: Flytta aldrig eller namnändra den lokala synkmappen “iCoordinator”! Den måste ligga under "C:/Users/<username>/" och måste heta ”iCoordinator” för att Desktop-klienten ska fungera korrekt. Är den flyttad manuellt så stänger man av klienten, flyttar tillbaka den och startar sen klienten igen.

    Vill du flytta den så kan du använda den inbyggda funktionen ”Ändra synkmapp” för att flytta. Läs mera här om hur du gör: Change sync folder | iCoordinator.

  • Vilka säkerhetsinställningar i macOS krävs för att kunna använda iCoordinator Desktop-klient?
    Klicka här för ett utförligt svar!